LINGUA TEDESCA 1
The course does not require prerequisites; it starts from an A0 level.
The learning assessment method consists of two parts. Firstly, a written
test (including, by way of example but not limited to, multiple choice
questions, open / closed questions, true / false, short exercises in
morphology, syntax, translation and terminology research in tourism)
and, if passed, a subsequent oral test (which focuses on topics examined
during the course). Both tests are mandatory, with the attribution of
marks out of thirty. The final grade of the exam is given by the arithmetic
average of the marks taken in the two partial tests.
In particular, the terminological capacity acquired to manage the various
tourist situations examined during the course, the ability and level of
display precision, the ability to understand the questions formulated by
customers, companies and tourist facilities in the area and the ability to
provide correct information from a content, lexical and grammatical point
of view.
The German Language 1 course in Tourism Sciences is aimed at the
acquisition and development of solid basic knowledge in reading,
listening comprehension, writing and speaking in tourism field.
The main objective of this course is to enable students to know how to
move in classic everyday situations, enhancing the specific vocabulary of
the sector and the communication strategies necessary to facilitate
dialogue with foreign customers in different tourist contexts. An
important weight is given to listening and understanding German in order
Contenuti
La didattica comprende:
- spiegazioni frontali di lessico, grammatica e fonetica
- testi d’ascolto generali e mirati all’ambito turistico
- esercizi di comprensione dei testi con l’utilizzo della terminologia
turistica,
- dialoghi aperti e giochi di ruolo
- produzione di piccole conversazioni scritte
Sulla piattaforma e-learning vengono caricati sia materiali del corso che
eventuali materiali aggiuntivi di approfondimento.
Metodi didattici
Il corso si svolge nel primo semestre per un totale di 35 ore di lezione
frontale. Il corso prevede analisi ed esercitazioni di lessico, grammatica e
fonetica tedesca, testi d’ascolto generali o mirati all’ambito turistico,
esercizi di comprensione testuale con l’utilizzo della terminologia
turistica, dialoghi aperti e giochi di ruolo, produzione di piccole relazioni o
conversazioni scritte e consultazione di web-corpora e di risorse online
utili a livello terminologico o per approfondimenti in materia.
Schede di sintesi e materiali del corso, nonché ogni eventuale materiale
aggiuntivo sarà settimanalmente caricato sulla piattaforma e-learning del
corso.
Modalità di verifica
dell'apprendimento
La modalità di verifica dell’apprendimento consiste in due prove. Prima,
una prova parziale scritta (comprensiva, a titolo esemplificativo e non
esaustivo, di domande a risposta multipla, domande aperte/chiuse,
vero/falso, brevi esercizi di morfologia, sintassi, traduzione e ricerca
terminologica in ambito turistico) e, se superata la prova scritta, una
successiva prova orale (che verte su argomenti esaminati durante il
corso). Le prove sono entrambe obbligatorie, con attribuzione dei voti in
trentesimi. Il voto finale dell’esame si ottiene mediante la media
aritmetica dei voti sostenuti nelle due prove parziali.
Verranno valutate in particolare la capacità terminologica acquisita per
gestire le diverse situazioni turistiche esaminate durante il corso, la
capacità e il livello di precisione espositiva, l’abilità nel comprendere le
domande formulate da clienti, aziende e strutture turistiche del territorio
e la capacità di fornire informazioni corrette dal punto di vista
contenutistico, lessicale e grammaticale.
Altre informazioni
Il ricevimento è concordato via e-mail con la docente all’indirizzo:
roberta.bogni@uninsubria.it
Obiettivi per lo sviluppo sostenibile
Codice Descrizione
to encourage conversation by simulating real everyday situations (for
example for the reception of tourists, for reservations and for specific
offers of services), thus improving oral production through the correct
use of the acquired terminology and the precision of the pronunciation.
The course also represents an opportunity to deepen the knowledge of
the culture and traditions of German-speaking countries, in order to give
tour operators more opportunities for interaction with customers.
At the end of the course students will be able to
- understand phrases and expressions which are typical of the sector
- read and understand simple written communications relating to the
tourist context
- interact orally on tourism-economic topics (obtain and give information
at the reception, in the restaurant, at the bar, do small talks, respond to
requests and provide assistance and support).
The teaching includes:
- frontal explanations of vocabulary, grammar and phonetics
- general listening texts aimed at the tourism sector
- exercises in understanding the texts with the use of tourism
terminology,
- open dialogues and role-playing games
- producing small written conversations
Both course materials and any additional in-depth materials are uploaded
to the e-learning platform.
The course takes place in the first semester for a total of 35 hours of
frontal lessons. The course includes analysis and exercises of German
vocabulary, grammar and phonetics, general listening texts, exercises of
comprehension with the use of tourism terminology, open dialogues and
role-playing games, production of small reports or written conversations
and consultation of web-corpora and online resources useful for
glossaries or for further information on the subject.
Summary sheets and course materials, as well as any additional material
will be uploaded weekly to the e-learning platform of the course.
Students can contact Professor Bogni by e-mail:
roberta.bogni@uninsubria.it