MOD. 2 ECONOMICS OF MONEY AND BANKING

Degree course: 
Corso di Second cycle degree in ECONOMICS, FINANCE AND BUSINESS LAW
Academic year when starting the degree: 
2019/2020
Year: 
2
Academic year in which the course will be held: 
2020/2021
Course type: 
Compulsory subjects, characteristic of the class
Main course: 
Language: 
Italian
Credits: 
6
Period: 
Second semester
Standard lectures hours: 
50
Detail of lecture’s hours: 
Lesson (40 hours), Exercise (10 hours)
Requirements: 

The students must have passed the exam of Macroeconomics, or they must be prepare to fill the gap autonomously.

Final Examination: 
Orale

Written exam of 60 minutes length.
The students will have to read a new text, summarise it and connect it with other readings examined during the course.

Assessment: 
Voto Finale

The course is devoted to the study of the macroeconomic role of money and finance.

1. Theory of money and credit (12 hours)
2. Monetary systems and crisis (15 hours)
3. Italy in the eurozone (9 hours)
4. Wider perspectives (3 hours)

Theory of money and credit:
- The view of Schumpeter on credit
- The theory of monetary circuit
- Central bank, treasury and sectorial balances

Monetary systems and crisis:
- Austerity and fixed exchange rate
- The crisis and the end of Bretton Woods system
- Financial institutions, speculation and crisis.

Italy in the eurozone:
- The EMS and the convergence to the common currency
- The euro and the problems of the Italian economy
- The fiscal money proposal

Thoughts on two texts of Keynes:
-National self-sufficiency
- The economic perspectives of our grandchildren

J.A. Schumpeter (1912), La natura e la funzione del credito, in “Teoria dello sviluppo economico”, pp. 93-110

A. Graziani (1994), La teoria monetaria della produzione, Banca Popolare dell’Etruria e del Lazio,
- Lo schema della circolazione monetaria (Cap. 4), 74-85
- La creazione di moneta bancaria (Cap. 5), 87-99

A. Terzi (2012), Economia monetaria, EDUCatt
- La banca centrale, le riserve e i tassi d’interesse (cap. 5), 59-62
- Il Tesoro e le attività finanziarie del settore privato (cap. 6), 63-67
- Saldi finanziari di settore: una chiave interpretativa (cap.7), 68-76.

J.M. Keynes (1925), Le conseguenze economiche di Winston Churchill, in “Esortazioni e profezie”, Il Saggiatore, pp.189-207

R. Triffin (1960), La crisi del dollaro e dell’oro: il futuro della convertibilità, in “Dollaro, Euro e moneta mondiale”, Il Mulino, pp.143-160.

W. Hutton (2002), La globalizzazione conservatrice, in “Europa vs. USA”, Fazi, pp. 183-203

H.P. Minky (1975), Istituzioni finanziarie, instabilità finanziaria e andamento degli investimenti, in “Keynes e l’instabilità del capitalismo” (Cap.6), pp.155-171.

G.Bertocco (2015), La natura endogena della crisi dei mutui subprime, in “La crisi e le responsabilità degli economisti”, Brioschi (Cap. 8), 161-90

T.Fazi e W.Mitchell (2018), Dal sistema monetario europeo (SME) alla crisi del 1992, passando per il “divorzio”, in Sovranità o barbarie (cap. 4), 103-134.

A. Graziani (1998), “Lo sviluppo dell’economia italiana”, Bollati Boringhieri
- Le conseguenze dell’unificazione monetaria (par. 8.5), 176-78
- Il problema del debito pubblico (par. 9.1), 184-196;
- La ristrutturazione dell’apparato produttivo (par. 9.4) 208-221.

S. Storm (2019), Come rovinare un paese in trent’anni, https://www.sinistrainrete.info/politica-italiana/15601-servaas-storm-it...

A.A.V.V. Manifesto/appello. Per una moneta fiscale gratuita. Come uscire dall’austerità senza spaccare l’euro, in “Per una moneta fiscale gratuita”, Micromega, pp. 19-27

S. Sylos Labini, Il mago Schacht: le cambiali MEFO e la ripresa economica della Germania negli anni trenta, in “Per una moneta fiscale gratuita”, Micromega, 121-130.

J.M. Keynes (1933), Autosufficienza nazionale , pp.87-100
J.M. Keynes (1930), Le prospettive economiche per i nostri nipoti, pp.57-68
in “La fine del laissez-faire e altri scritti”, Bollati Boringhieri

The course includes 40 lectures and 10 hours of tutorials entirely held by the official teacher. The lectures will organised as seminars: each time a new text will be discussed in the class.
Non attendant students will prepare the exam on a different program and text.

Weakly office time the same days of the lessons. Outside the period of the lessons, loot at the "home page docente".