ECOLOGY OF POPULATIONS AND COMMUNITIES
ecology
The exam evaluation is based on two parts:
- An orally exam in which are required the content of the course
- presentation in written form of selected scientific theme
Il corso fornisce una conoscenza approfondita della teoria ecologica su: 1) ecologia di popolazione e 2) ecologia della comunità, entrambe interpretate utilizzando tecniche molecolari
Sono identificati quattro obiettivi principali di questo corso:
1. Imparare i modelli fondamentali della popolazione e della dinamica della comunità:
Il corso intende sostenere l'avanzamento delle conoscenze nella teoria ecologica della popolazione e dell'ecologia della comunità insieme alle competenze nell'utilizzo di modelli matematici e molecolari come strumenti per comprendere lo sviluppo delle popolazioni e dei processi di ecologia della comunità
2. Esperienza di analisi di modelli matematici e genetici utilizzati per descrivere popolazioni e comunità: Il corso fornisce competenze nell'utilizzo di modelli matematici e genetici per analizzare processi di popolazione e comunità e attraverso la produzione di questi risultati, favorire l’interpretazione e formulazione di nuove ipotesi.
3. offrire un’esperienza di approfondimento della letteratura nelle tematiche dell'ecologia affrontate nel corso.
4. Aumentare le competenze nella presentazione orale e scritta delle idee.
Topics proposed in the course are related to:
• models in ecology
• basic models of intraspecific interactions (density dependent population dynamics) and interspecific interactions (predatory-prey models, mechanisms for coexistence)
• population dynamics: demographic effects, effects of different life history strategies
• apply the niche concept and alternative models (for example neutral theory) on biodiversity patterns and to evaluate the importance of species composition and diversity for population and community dynamics
• interactions in food webs for the development of populations and communities, and evaluate the concepts of trophic dynamics, direct and indirect effects in food webs
• explain the importance of spatial scale for interactions within and between populations and account for interactions between meta-populations and meta-communities
The course gives skills in:
- ecological data and test hypotheses, critically review research results/theories and formulate new questions
- communicate scientific results orally and in written form
The course comprises a part of group assignments stressing the planning of scientific investigations and the analysis of ecological data (computer simulations, numerical and statistical calculations) that are presented orally and in written form.
Teaching is given in the form of lectures, computer exercises, literature assignments and a work project (oral and written presentation). Participation at computer exercises, assignments of literature analysis and drafting of a work project is strongly suggested.
Lecture presentations will be provided on the e-learning website;
A detailed scientific literature will also be provided.
Main text:
Mittelbach G.G. 2012. Community Ecology. Ed. Sinauer.
12 Lectures (24 hours)
module exercises based on computer laboratory and literature assignment and project work (16 hours)